Itališkų motorolerių gimimas

Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui, atsirado didelis nebrangaus transporto poreikis Europoje. Gamintojai, kurie gamino karo meto produkciją, turėjo pasiūlyti naują produktą. Po karo atsidarinėjo motorolerių fabrikai, žmonės buvo juose įdarbinami. Masinės motorizacijos politika daugiausiai buvo nukreipta į dirbančiųjų klasę, kurie nebuvo labai turtingi ir kurių poreikius motoroleris pakankamai gerai tenkino. Motorolerių populiarumą nulėmė pardavimo kaina ir išlaikymo išlaidos, kurios buvo prieinamos daugumai gyventojų.

Italijoje motoroleris ne tik padėjo atstatyti šalį po karo, bet ir sulaužė barjerus, kurie egzistavo iki tol. Iki Antrojo pasaulinio karo Italija buvo žemės ūkio šalis su dideliu atotrūkiu tarp miestų ir kaimų, komunikacijos stoka. Kultūra ir ekonomika buvo lokalizuotos ir daugybė žmonių niekada neišeidavo toliau nei jų kaimas. Remiantis Dregni, dučė naudojosi šiuo atotrūkiu Italijoje, kad skaldytų ir valdytų. Pokariu motoroleriai visa tai pakeitė. Motoroleris „atvesdavo“ miestą į kaimą ir atvirkščiai. Jis surinko žmones draugėn, platino idėjas ir kultūrą ir pavertė Italiją modernia šalimi. Tai buvo antrojo Italų Renesanso aušra.

Vespa

Daugiau nei 30 metų motoroleriai buvo tiesiog nebrangi transporto priemonė, tačiau Vespa išradimas suteikė motoroleriams stilių. Nuo produkto dizaino iki jo marketingo pigus, nerimtas motoroleris tapo tuo, kuo važinėtis norėjo kiekvienas. Vespa atsirado iš universalios transporto priemonės, kuri pasižymėjo funkcionalumu ir palankia kaina, ir pasiekė tarptautinį pripažinimą bei tapo „kulto objektu“. Tai davė pradžią įvairių asociacijų ir kolekcininkų gildijų radimuisi visame pasaulyje.

Netgi prieš gaminant Vespa, Piaggio buvo didžiausias motorolerių gamintojas. Piaggio korporacija buvo įkurta 1881 m. dvidešimtmečio Rinaldo Piaggio. Jie pradėjo gaminti prabangią įrangą laivams, gamino traukinius. 1930 m. Rinaldo Piaggio sūnus Enrico sėkmingai vadovavo aviacijos gamyklai. Mirus Rinaldo Piaggio, Enrico ir jo brolis Armando pasidalino 4 Piaggio gamyklų valdymą. Antrojo pasaulinio karo metais Piaggio gamyklos buvo smarkiai nuniokotos, ypač aviacijos gamyklos Pontederoje ir Pizoje, kur buvo svarbūs kariniai taškai, kuriuos 1943 m. Sąjungininkai iki pamatų subombardavo ir sunaikino gamyklas.

Vespa pakilo iš pelenų kaip Feniksas. Pokario Italijoje Piaggio lėktuvų fabrikui reikėjo naujo produkto arba jis turėjo užsidaryti. Laimei Enrico Piaggio turėjo idėją, kuri viską ir pakeitė. Šalis buvo varginga, jos infrastruktūra sugriauta, vartojimo lygis labai žemas. Taigi buvo būtina išrasti kažką, kas tuo pat metu būtų tinkamas vidaus rinkos vartojimui ir atkurtų industrializaciją bei patenkintų gyventojų mobilumo poreikį. Kaip Henry Ford sukūrė masinį individualų transportą Ford T, taip Enrico Piaggio sugalvojo atitikmenį neišsivysčiusiai Italijai – motorolerį.

Nėra tiksliai žinoma, ar Enrico matė nebrangaus masinio transporto poreikį ir numatė sėkmės potencialą ar tiesiog ieškojo neatidėliotino sprendimo. Brockway teigia, kad Enrico su motoroleriu norėjo padėti darbuotojams, kad jiems nereikėtų vargti einant į darbą pėsčiomis. Tomasso Fanfani nuomone, Enrico troško ne tik, kad fabrikai dirbtų, bet ir kad visa šalis klestėtų.

1945 m. Enrico Piaggio inžinierius Corradino D’Asconia sukonstravo pirmąjį prototipą. Modelis turėjo labai plačią centrinę sėdynės dalį, o kitos dalys buvo siauresnės. Kai Enrico išgirdo variklio gaudesį, jis pasakė „sembra una vespa” (panašu į vapsvą) ir vardas Vespa („vapsva“) prigijo. Jie iš karto pradėjo pirmųjų 50 modelių gamybą ir 1946 m. pateikė juos patentavimui.

Vespos sėkmė siejama su D’Asconia aviaciniu išsilavinimu ir geru nuovokumu. Kadangi jis neturėjo jokios patirties kaip motociklų inžinierius, jis galėjo objektyviai žiūrėti į problemas, susijusias su dviračiu transportu. Jis pastebėjo, kad motociklai vairuotojams sudaro šiuos sunkumus: sudėtinga pakeisti padangą, koja valdomos pavaros, nepatogi važiavimo pozicija. Remdamasis aviacija, jis panaudojo įtemptos odos karkasą ir oru vėsinamą variklį. Taškiniu būdu suvirintas karkasas buvo naudojamas visose Vespose nuo 1946 m. iki šiol.

D’Asconia darbo rezultatas – švarus (dėl uždengto kėbulo), lengvai valdomas (dėl rankomis valdomų pavarų ir lengvo padangų keitimo) ir patogus važiuoti (dėl atviro dugno ir sėdynės) motoroleris. Šie bruožai drauge asocijavosi su saugumu, o tai reiškė, kad motoroleris tinka visai šeimai. Žemas atviras korpusas ir uždaras rėmas leido moterims važiuoti motoroleriu apsivilkus suknele ir netgi jaustis saugiai važiuojant motoroleriu su vaikais.

Vespa buvo staigus pasisekimas, įmonės pranešime 1949 m. buvo išdidžiai skelbiama, kad daugiau nei 40.000 Vespa motorolerių važinėja Italijos ir kelių užsienio valstybių keliais. Enrico Piaggio greitai gavo tarptautinius leidimus produkto plėtrai. Britų leidimas atnešė 100.000 svarų užsakymų po Vespos pristatymo 1949 m. Motociklų pasirodyme. Po sėkmingo gamyklų atidarymo Europoje, Piaggio tęsė plėtrą ir 1953 m. Piaggio padalinių skaičius viršijo 10.000 visame pasaulyje. Pardavimai toliau augo. 1953 m. buvo pagamintas 500.000-asis Vespa, 1956 m. – 1.000.000-asis Vespa, 1960 m. – 2.000.000-asis Vespa, 1970 m. – 4.000.000-asis Vespa, 1988 m. – 10.000.000-asis Vespa. Tai fenomenas motorizuotų dviračių transporto priemonių sektoriuje. Nors pardavimai taip sparčiai nebeauga kasmet, jie vis dar išlaiko didžiulį gamyklų tinklą visame pasaulyje.

Nors motorolerių istorija apima daugybę gamintojų, neabejotina, kad Enrico Piaggio Vespos sėkmė buvo pasaulinis fenomenas ir tęsėsi daugiau nei 50 metų. Piaggio negamino pirmojo motorolerio, bet gamino pirmąjį sėkmingą motorolerį, kuris buvo patikimas, ekonomiškas, gerai sukonstruotas ir gerbiamas. Vespa nebuvo žaislas, jis turėjo orumo, kad suaugusysis galėtų vairuoti Vespa su pasididžiavimu. Kiti gamintojai prisidėjo prie motorolerio inžinerijos tobulinimo ir tebesitęsia karštos diskusijos dėl Vespos kokybės ir vertės lyginant su kitu lyderiaujančiu konkurentu Lambretta. Daugybė motorolerių vairuotojų ginčijasi, kad Innocenti Lambretta geriau veikia ir yra geriau sukonstruota, bet Piaggio motoroleris lyderiauja stilingumo ir marketingo srityse.

Šaltinis:  www.motoroleriai.net

Naujausi straipsniai: